Making a decision to have a child–it’s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.

Hoe doe je een stapje terug tijdens de zwangerschap?

Hoe doe je een stapje terug tijdens de zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap veranderen er een hoop dingen. Je buik word groter, je gaat anders eten, maar je bent ook een stuk sneller moe en zult dan ook sommige dingen moeten laten. Tijd om dus een stapje terug te doen. Maar hoe doe je dat?

Een aantal dingen zul je zelf moeten gaan laten. Zeker wanneer je tegen het einde van je zwangerschap aan loopt. Niet iedere vrouw heeft hier last van. Maar ik zelf kan uit ervaring vertellen dat in sommige gevallen je lichaam toch echt tekenen gaat geven waar je dan ook echt gehoor aan moet gaan geven.

  • Je kan bijvoorbeeld last krijgen van harde buiken
  • Je word een stuk sneller moe
  • De misselijkheid kan weer opspelen
  • Ook hoofdpijn kan een teken zijn.

En zo zijn er natuurlijk veel meer signalen die je lichaam kan geven wanneer je toch iets te veel hooi op je vork neemt. En dan is het gewoon simpelweg tijd om iets rustiger aan te doen. Maar hoe kan je dat allemaal doen?

Zwangerschapsverlof

Plan je zwangerschapsverlof op tijd in. De een kan gewoon doorwerken tot de bevalling, maar de ander heeft de maximale 6 weken zwangerschapsverlof gewoon nodig. Door dit goed met je eventuele werkgever af te stemmen creëer je al gelijk voor je zelf weer een beetje rust en kun je rustig aan naar je verlof toe werken.

Vraag om hulp. En doe dit in de breedste zin van het woord. Je kunt je partner of je moeder natuurlijk vragen om hulp in bijvoorbeeld het huishouden. Maar je zou er ook iemand voor in kunnen huren. Dit hoeft echt niet voor altijd, maar bijvoorbeeld tijdens de laatste weken is het erg fijn als iemand anders even wekelijks een stofzuiger en een doekje door het huis haalt. Ook is het erg fijn als iemand anders de ramen doet omdat al dat rekken en strekken niet goed is voor je.

Doe tussen de middag een dutje. Persoonlijk merk ik dat slapen echt veel lastiger is tijdens de zwangerschap in de nacht. Mijn kleintje vind het namelijk nodig om mij om stipt 2 en 5 uur ‘s nachts wakker te maken waardoor ik al snel weer een half uur wakker lig voor ik weer in slaap val. Door overdag een dutje te doen kan ik mezelf toch weer eventjes opladen.

Zorg dat je de boodschappen niet alleen doet. Ik deed dit in het begin wel, maar al snel merk je dat je dan toch te zwaar gaat tillen en dit kan echt niet goed zijn voor jou en de baby. Door samen met je partner bijvoorbeeld 1 keer in de week de grote boodschappen te doen bespaar je jezelf een hoop gedoe en heb je rustig de tijd om je kar helemaal vol te gooien. Online je boodschappen bestellen is ook ideaal!

In de zwangerschap mag je het loslaten!

En mijn aller belangrijkste tip tijdens de zwangerschap: LAAT HET LOS! Laat die waanzin los dat je alles maar kan zoals je dat voorheen kon. Je lichaam veranderd en je kindje daarmee ook. Je zult er toch aan moeten wennen dat er dingen gaan veranderen. Maak het jezelf dan ook niet te moeilijk en laat het gewoon los en doe een stapje terug.

Hopelijk heb je iets aan deze tips en kun je nu ook makkelijker een stapje terug doen.



Wat denk jij?