Making a decision to have a child–it’s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.

Yoga voor mama | een momentje voor jezelf en je lichaam

Yoga voor mama | een momentje voor jezelf en je lichaam

Tijdens de zwangerschap en ongeveer 9-12 maanden na je bevalling is je lichaam onderhevig aan veranderingen. Het is een mooie tijd, maar door alle ontwikkelingen die vaak nieuw voor je zijn kun je ook wat angstig en onzeker worden. Juist tijdens de zwangerschap is het heel fijn om die onzekerheid, zwangerschap pijntjes en stijfheid weg te nemen met yoga. Een wekelijkse yoga practice kan hierin heel goed ondersteunen. Je komt er al snel achter dat je yoga houdingen met hier en daar aanpassingen kunt doen zonder dat de baby in de knel komt en dat de kleine het prima vindt als jij je benen in de lucht gooit. Voor jou ook een pluspunt, oefeningen met je benen in de lucht helpen namelijk tegen spataderen!

Zwangerschapsyoga

Tijdens yoga lessen gericht op zwangere vrouwen wordt er veel aandacht besteed aan de connectie tussen jou en de kleine en word je zorgvuldig voorbereid op de bevalling. Zo train je je bekkenbodem, je mentale gesteldheid en leer je meer je lichaam te vertrouwen en iets minder op je verstand. Met name als jij als aankomende mommy snel gespannen en gestrest bent is yoga aan te raden. Lekker in je vel zitten tijdens de zwangerschap is mooi meegenomen en een goede nachtrust is het halve werk. Als je moeite krijgt met slapen dan helpt yoga je bovendien aan een betere kwaliteit slaap. Vraag aan de docente of je eventueel oefeningen mee naar huis kunt krijgen om slaap te stimuleren. Zorg dat je je lichaam tijdens de oefeningen voldoende ondersteuning biedt met hulpmiddelen: een yoga bolster, blok en deken helpen je aan comfort en zorgen ervoor dat je geen blessures oploopt.

Na je bevalling

Na je bevalling is het goed om eerst af te wachten waar je behoefte aan heb. Je hebt te maken met zwangerschapskilo’s, het zorgen voor je baby en naar alle waarschijnlijkheid heb je te dealen met lichamelijke klachten. Het zwanger zijn en de bevalling laten sporen na, niet alleen op je lichaam maar ook geestelijk. Het is belangrijk dat je voldoende rust neemt en gezond eet. Als je voelt dat je iets meer kunt dan beweeg je rustig aan weer meer en doe je langzaamaan oefeningen op je matje. Let op dat je lichte oefeningen doet voor de buik- en bodemspieren. Luister heel goed naar je lichaam, neem daar de tijd voor en streef niet te snel. Sluit je practice af met een moment van dankbaarheid.

Feestje

Je merkt vanzelf dat je sterker wordt en voor je het weet kun je weer kiezen uit allerlei soorten yoga. Er zijn rustige vormen van yoga zoals Yin Yoga en dynamische vormen als Vinyasa of Flow Yoga. Het is maar net waar jij behoefte aan hebt. Heb je meer behoefte aan ontspanning dan is Yin Yoga jouw yoga oplossing. Wil je werken aan een sterke core en kilo’s kwijt? Dan kan Hot Yoga wel eens jouw stijl zijn! Houd de motivatie vast door micro doelen te stellen zodat je jezelf tussendoor kunt belonen voor de behaalde succesjes. Bereid je yoga gear uit met een gave yoga handdoek of verwen jezelf met een goed zittende yoga legging als de oude te wijd wordt. Zie elke yoga practice als me-time en durf in jezelf te investeren!

Pin voor later!


Wat denk jij?